Nycklar & tillträde
För tillträde till föreningen används i första hand tagg.
För besökare finns det vid huvudingångarna från Karlaplan och Valhallavägen en porttelefon där besökaren kan leta upp ditt namn och ringa upp dig. Du kan sedan genjom att trycka 5 på din telefon öppna dörren åt din gäst. För att detta ska fungera krävs att ni meddelar förvaltningskontoret vilket/vilka telefonnummer som skall vara kopplade till er lägenhet.
För att gästen sedan skall få tillträde till er port behöver de den portkod som gäller för er port inne på gården. Om ni inte fått denna av säljaren, hör av er till Förvaltningskontoret.
Lägenhetsnycklarna går endast till lägenheten. Har du tappat bort en nyckel och vill byta lås beställer du detta sjlälv från låssmeden. Det samma om ni behöver kopiera upp fler nycklar till lägenhetsdörrn, lägenhetsförrådet osv.
Varje lägenhet har en, eller flera nyckeltaggar som går till entréerna, branddörrarna, källsorteringsrummet på gården, tvättstugan, flytthissen (mitt på gården) samt grovsopsrummet nere i garaget. Taggen behövs även för tidsbokning av tvättstugan, gästlägenheten och flyttvagnarna.
Om du förlorat en tagg ska det anmälas till Förvaltningskontoret som då spärrar densamma. En ny tagg kan då köpas för 350 kronor.
Samma pris gäller om ni behöver fler taggar till ert hushåll. Kostnaden debiteras på samma avi som månadsavgiften.
Porttelefon
En besökare kan ringa lägenhetsinnehavaren på tre sätt:
1) Genom att söka upp lägenhetsinnehavaren i registret på displayen.
2) Genom att slå det tresiffriga lägenhetsnumret och OK.
3) Genom att slå det anmälda telefonnumret och OK.
Nattetid efter klockan 22.00 kan man endast använda sig av funktionen att slå telefonnumret+ok.
Räddningspersonal ambulans etc behöver ej ha koder de tar sig in ändå, larmcentralen har tillgång till nödvändiga koder om så behövs. Föreningen ha även en kod lämnad till Blåljuspersonal.
Styrelsen är medveten om att displayerna är svårlästa särskilt i solljus och arbetar därför med att finna lösningar på detta problem.
För att anmäla eller ändra ditt telefonnummer till porttelefonen tar du kontakt med
Förvaltningskontoret. Det går att registrera två nummer per lägenhet men endast ett per person.
Portkoder
Till varje entré från gården finns en kod. Denna byts vid behov.
När du släpper in gäster genom porttelefonen behöver du lämna denna kod för att de skall komma in i din port från gården. Koden behöver även lämnas till eventuella bud.
Du behöver inte använda koden för att komma in i din entré. Du kommer in med din tagg.
Saknar du portkoden tar du kontakt med Förvaltningskontoret.
In- och utflytt
Vid in- och utflytt i föreningen skall flytthissen till vänster om källsorteringen på Valhallavägen 152A användas, Hiss 32. Det är inte tillåtet att frakta skrymmande eller tunga föremål i rulltrapporna.
I garaget finns två parkeringsplatser avsedda för tillfällig parkering vid lastning och lossning. Det är viktigt att flyttbilen inte står i vägen för andra bilar att passera. Flyttbil eller personbil får inte parkeras vid lastkaj eller andra ej uppmärkta platser i garaget. Alla leveranser till gallerian passerar denna väg.
För parkering på dessa platser krävs p-tillstånd. Vänligen se avsnittet om Parkering.
Mottagande av bud
Större eller tyngre leveranser skall tas emot genom garaget och genom flytthissen, hiss 32. Bud beställs då med fördel till Värtavägen 7, vilken är garagets adress.
Det är inte tillåtet att frakta skrymmande eller tunga föremål i rulltrapporna.